کلاس آنلاین زیست دهم

آدرس کوتاه این صفحه : https://filmojozveh.ir/?p=458

ویژگی‌های بهترین اساتید زیست‌شناسی چیست؟

درس زیست را می‌توان مهم‌ترین و رتبه ساز‌ترین درس رشته علوم‌تجربی دانست. اهمیت این درس به‌قدری زیاد است که بدون شک می‌توان گفت آوردن رتبه خوب در کنکور سراسری بدون داشتن درصد بالای زیست قطعا کار نشدنی است. اما چگونه می‌توان در این درس موفق شد؟ چرا برخی از دانش‌آموزان علی‌رغم تسلط روی کتب درسی نمی‌توانند درصد بالایی در درس زیست کسب کنند؟ بدون شک یکی از عناصر مهم برای موفقیت در این درس، بهره‌بردن از یک دبیر زیست خوب است. اما چه معیار‌هایی برای انتخاب بهترین اساتید زیست کنکور باید در نظر گرفت؟ بهترین اساتید زیست‌شناسی کنکور ایران چه شاخصه‌هایی دارند؟ در این مقاله راجع به این موضوع بیشتر صحبت می‌کنیم.

 

یک دبیر زیست خوب کارنامه درخشان دارد

به اولین نکته‌ای که برای انتخاب دبیر زیست باید توجه کنید، سابقه کاری او است. فرد مورد نظر چند سال سابقه کاری دارد؟ آیا می‌توانید به سابقه کاری او دسترسی داشته باشید؟ توجه داشته باشید که معمولا بهترین اساتید زیست‌شناسی کنکور ایران ترسی از نشان دادن سابقه کاری خود ندارند و آن را با افتخار و با استنادات بسیاری به نمایش می‌گذارند. بنابراین بهتر است به درصد قبولی دانش‌آموزان آن دبیر توجه داشته باشید.

سابقه تحصیلی دبیر مربوطه را بررسی کنید

معمولا بهترین دبیران زیست ایران دارای سابقه تحصیلی مرتبط با درس زیست‌شناسی هستند. درصد زیست کنکور معلم شما و میزان موفقیت وی در درس زیست‌شناسی نشان از علاقه و موفقیت وی در این درس دارد. بدیهی است که فردی که نتوانسته خودش آزمون کنکور را به‌خوبی پشت سر بگذارد، نمی‌تواند مدرس خوبی نیز باشد.

سطح سواد دبیر باید بالاتر از کتاب درسی باشد

خواندن و حفظ کردن مطالب عنوان شده در کتاب درسی از عهده تمامی دبیران زیست بر می‌آید. اما بهترین اساتید زیست‌شناسی کنکور ایران قادرند تا مطالب درسی را به‌خوبی تحلیل کرده و آن‌ها را برای دانش‌آموزان خود تشریح کنند.

بسیاری از سؤالات کنکور و امتحان نهایی پیچیده‌تر از مطالب کتاب درسی عنوان می‌شوند و نیاز است تا مطالب عمیق‌تری به دانش‌آموز آموخته شود. جدای از آن کتاب درسی ممکن است در برخی از موارد موضوعات را به طور شفاف توضیح نداده و دارای ابهام باشد. نقش یک دبیر زیست خوب در این‌گونه مواقع پررنگ می‌شود. زیرا وی می‌تواند تمامی ابهامات موجود در کتاب درسی را برطرف کند.

تا چه اندازه با دیدگاه طراح سؤال آشناست؟

از مهم‌ترین ویژگی‌های بهترین اساتید زیست‌شناسی کنکور ایران این است که آن‌ها می‌توانند به‌خوبی ذهن طراح سؤال را بخوانند. گفتن نکات تستی حین تدریس و تحلیل دقیق سؤالات تستی می‌تواند به دانش‌آموز کمک کند تا با دید طراح سؤال بهتر آشنا شود. علاوه‌برآن، طرح سؤالاتی خلاقانه که شبیه به دیدگاه طراحان سؤال کنکور باشد نیز از دیگر ویژگی‌های یک دبیر زیست‌شناسی خوب است. با این کار درک مطالب برای دانش‌آموز راحت‌تر شده و تسلط وی روی مطالب بیشتر می‌شود. همچنین دانش‌آموز می‌تواند با دید تازه‌ای کتاب درسی و سایر نکات اضافه را مرور کرده و نگرانی از بابت دید ویژه طراحان سؤال کنکور نداشته باشد.

حجم دروس در هر جلسه چقدر باشد؟

همان‌طور که می‌دانید حجم درس زیست بسیار زیاد است. به همین دلیل تدریس آن باید به‌صورت مقطعی و البته به‌هم‌پیوسته باشد. این جمله بدان معنی است که در هر جلسه باید حجم مشخصی مطلب به دانش‌آموز آموخته شود تا هم دانش‌آموز خسته نشود و هم دبیر بتواند در بازه زمانی مشخص درس را به اتمام برساند. از سویی دیگر به دلیل به‌هم‌پیوستگی مطالب زیست، دبیر باید در هر جلسه مطالبی را تدریس کند که از نظر موضوعی به هم مرتبط باشند تا درک دانش‌آموز از مطالب عمیق باشد. معمولا در کلاس کنکور آنلاین، بهترین اساتید زیست‌شناسی کنکور ایران این ویژگی خوب را به‌راحتی می‌توان مشاهده کرد.

آیا استراتژی آموزشی جذاب دارد؟

فن بیان یک دبیر در هر رشته‌ای مهم‌ترین هنری است که می‌تواند داشته باشد. با یک فن بیان خوب می‌توان سخت‌ترین مطالب را به دانش‌آموزان تدریس کرد و بازدهی خوبی را از کلاس به دست آورد. هرچند شوخ‌طبع بودن و ایجاد رابطه صمیمانه با دانش‌آموزان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک مدرس خوب است. اما باید توجه کرد که استراتژی آموزشی کمی متفاوت از برقراری رابطه صمیمانه در بهترین کلاس های کنکور آنلاین است. استراتژی آموزشی کمک می‌کند تا مطالب به نحوی بیان شود که دانش‌آموز بیشترین میزان یادگیری را داشته باشد. البته استراتژی یک دبیر زیست برای یک کلاس بزرگ باید توازن داشته باشد.

به روش مطالعه زیست تسلط داشته باشد

هر بخشی از کتاب زیست حاوی مطالب خاص و ویژه‌ای است. بهترین اساتید زیست‌شناسی کنکور ایران علاوه بر این که شیوه تدریس خوبی دارند، نحوه مطالعه درست را نیز به دانش‌آموزان متذکر می‌شوند. همان‌طور که می‌دانید از درس زیست هم سؤالات تشریحی و هم سؤالات تستی طرح می‌شود؛ بنابراین بدیهی است که نحوه مطالعه دانش‌آموز برای این دو نوع امتحان باید متفاوت باشد. یک دبیر زیست خوب باید به روش‌های مطالعه برای امتحان تشریحی و تستی مسلط باشد.

آیا مطالب سؤال خیز کتاب را می‌شناسد؟

بدیهی است که تمامی مطالب آورده شده در کتب درسی مهم بوده و باید خوانده شوند. اما وقتی بحث رقابت سنگین بین دانش‌آموزان بر سر رتبه کنکور در می‌گیرد، شرایط متفاوت می‌شود. همان‌طور که می‌دانیم برخی از مطالب کتب درسی مهم‌تر از سایرین بوده و بسیار موردعلاقه طراحان کنکور است. این قسمت‌های مهم می‌توانند منابع خوبی برای طراحی سؤالات سال‌های بعد کنکور باشند. معمولا بهترین اساتید زیست‌شناسی کنکور ایران روی مطالب سؤال خیز تسلط کافی دارند. تأکید اساتید زیست روی این مطالب و حل کردن نمونه سؤالات مهم از این بخش‌ها از جمله وظایف یک دبیر زیست خوب است؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت که با مرور نکات و مطالبی که دبیر زیست عنوان کرده، دانش‌آموز بتواند به بخش زیادی از سؤالات تستی و تشریحی پاسخ دهد.

سابقه همکاری را بررسی کنید

معمولا بهترین اساتید زیست‌شناسی کنکور ایران دارای سابقه درخشان همکاری نیز هستند. زیرا برای همکاری با مؤسسات مختلف فراخوانده می‌شوند. برای بررسی سوابق همکاری دبیر زیست مربوطه کافی است به سایت مراکز آموزشی مراجعه کرده و به دنبال اسم استاد موردنظر بگردید. با بررسی سوابق کاری او می‌توانید تا حد زیادی مطمئن شوید که انتخاب درستی داشته‌اید.

به‌خوبی دانش‌آموز را آنالیز می‌کند

ذهن هر فرد با دیگری ممکن است تفاوت‌هایی داشته باشد. داشتن این تفاوت‌ها باعث می‌شود بازدهی افراد در موقعیت‌های مختلف متفاوت باشد؛ بنابراین نمی‌توان انتظار داشت همه دانش‌آموزان مطالب درسی را به یک اندازه متوجه شوند و بازدهی یکسانی داشته باشند. این نکته را هنگامی که دانش‌آموزان در یک کلاس درس قرار می‌گیرند به‌راحتی می‌توان متوجه شد.

اما یک دبیر زیست توانا باید بتواند هر دانش‌آموزی را به طور اختصاصی آنالیز کند. علاوه بر این باید نقاط قوت و ضعف دانش‌آموز را به وی گوشزد کرده و کمک کند تا از پس مطالب مختلف درس زیست‌شناسی برآید.

آیا سبک خاصی برای حل سؤالات دارد؟

معمولا پیچیدگی سؤالات طراحی شده به‌ویژه در درس زیست و در امتحان کنکور زیاد است. این پیچیدگی گاهی منجر به گیج شدن دانش‌آموز و ازدست‌رفتن اعتمادبه‌نفس وی می‌شود. اما یک دبیر خوب باید برای حل سؤالات راه‌حل‌های ویژه‌ای داشته باشد. این راه‌حل‌ها کمک می‌کند تا دانش‌آموز با آمادگی بیشتری با سؤالات سخت روبرو شود. در نتیجه در کم‌ترین زمان ممکن و با بالاترین دقت می‌تواند به سؤالات مطرح شده پاسخ دهد. معمولا بهترین اساتید زیست‌شناسی کنکور ایران در کلاس‌های تدریس و تست‌زنی خود به‌خوبی این راه‌حل‌ها را به دانش‌آموزان می‌آموزند. به همین دلیل اکثر دانش‌آموزان آن‌ها با درصد بالایی درس زیست را تست می‌زنند.

آیا دبیر منظم است؟

وقت همیشه گران‌بهاترین دارایی هر انسانی بوده است. این دارایی زمانی گران‌بهاتر می‌شود که فرد به زمان کنکور خود نزدیک می‌شود. یک دبیر زیست باید بتواند به شما به‌عنوان دانش‌آموز برنامه مشخصی برای تدریس خود بدهد. واضح است که هیچ‌کس از طولانی شدن کلاس‌ها یا کوتاه شدن زمان کلاس‌ها یا به تعویق انداختن مکرر جلسات کلاس رضایت ندارد. اما آیا دبیر مربوطه نظم مشخصی در برگزاری کلاس‌ها دارد و به آن پایبند است؟ این موضوع را می‌توانید از دانش‌آموزان سابق دبیر موردنظر جویا شوید.

درس زیست به علت حجم مطالب بالایی که دارد باید مرتبا مرور شود؛ بنابراین توجه داشته باشید که دبیر چگونه و چه زمانی تدریس کامل تمام کتاب را به پایان می‌رساند؟ زیرا باید مطالب به‌خوبی و چندین بار مرور شوند تا ملکه ذهن دانش‌آموز گردند.

 به روش‌های تست‌زنی مسلط است؟

سؤالات تستی از آنجایی اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کنند که در کنکور مطرح می‌شوند. سؤالات تستی زیادی می‌تواند از درس زیست مطرح شود. اما دانش‌آموز باید بتواند به هر نوع سؤال تستی به‌خوبی و در کمترین زمان ممکن پاسخ دهد. معمولا بهترین اساتید زیست‌شناسی کنکور ایران روش‌های خاصی برای حل تست‌های درس زیست دارند؛ بنابراین با کمک راهنمایی‌های اساتید می‌توانید درصد خوبی در درس زیست داشته باشید.

اخلاق را جزء اولین اولویت‌ها قرار دهید

هرچقدر هم که یک دبیر زیست توانا باشد، اگر دانش‌آموز نتواند با وی ارتباط صمیمانه‌ای برقرار کند، بازدهی کلاس وی بسیار کم خواهد بود. دانش‌آموز باید بتواند سر کلاس به‌راحتی پرسش خود را مطرح کند و جواب قابل قبولی بشنود. ترس از پرسیدن سؤال یا مطرح‌کردن مشکلات و انتقادات از یک دبیر زیست فرد ترسناکی می‌سازد که دانش‌آموزان از او فرار می‌کنند.

جزوه آموزشی خاصی در اختیار دانش‌آموز می‌گذارد؟

هرچند تسلط به کتاب درسی بسیار مهم است. اما نکات و مطالب بسیار زیادی وجود دارد که در کتاب درسی نیست اما دانستن آن‌ها ضرورت دارد. معمولا بهترین اساتید زیست‌شناسی کنکور ایران دارای جزوه‌های ارزشمندی هستند که با کمک آن می‌توانید مطالب درسی را با جزئیات بیشتر و عمیق‌تر بفهمید؛ بنابراین توجه داشته باشید که حتما استاد مربوطه به شما جزوه پرباری بدهد. داشتن خلاصه‌نویسی از مطالب مهم درس، داشتن جدول یا نمودار‌ها در جزوه زیست کمک می‌کند تا فرد مطالب را در زمان کوتاه‌تری مرور کند.

با دانش‌آموز راه می‌آید؟

هر فردی با هر سطحی از دانش زیست باید بتواند از علم استاد مربوطه استفاده کند؛ بنابراین درصورتی‌که دانش‌آموزی با سطح پایین‌تر از سایرین وجود داشته باشد، یک استاد زیست خوب باید بتواند سطح دانش زیست وی را ارتقا دهد. در این‌گونه موارد لازم است تا با دانش‌آموز پله به پله جلو آید تا دانش‌آموز مطالب را بهتر متوجه شود؛ بنابراین باید مطالب پیچیده زیست‌شناسی را لایه‌لایه تدریس کند تا به‌مرورزمان بتواند درس زیست را به شکلی عمیق و در سطح کنکوری شرح دهد. درهرصورت یک استاد زیست خوب باید بتواند باعث ارتقا دانش زیست در هر دانش‌آموزی با هر سطحی شود.

تسلط به شیوه‌های نوین تدریس

شیوه‌های مختلفی برای تدریس دروس مختلف وجود دارد. شیوه‌های نوین آموزشی کمک می‌کند تا بازدهی کلاس بیشتر شده و دانش‌آموزان مطالب را به شکلی عمیق‌تر یاد بگیرند. دوره‌های آموزشی زیادی نیز برای تدریس شیوه‌های نوین تدریس برگزار می‌شود که اساتید می‌توانند در آن شرکت کنند. در این میان برخی از اساتید زیست، در این دوره‌ها شرکت کرده و قادرند دروس مهمی مانند زیست را به نوین‌ترین شیوه‌های آموزشی در سطح جهانی تدریس کنند؛ بنابراین علاوه بر سوابق تحصیلی مربوطه به گواهی‌های مربوط به شرکت در دوره‌های نوین تدریس استاد نیز توجه داشته باشید.

برترین اساتید زیست‌شناسی ایران را بهتر بشناسید

برای سهولت دسترسی به بهترین اساتید زیست‌شناسی، در ادامه نام برخی از مشهورترین اساتید را ذکر خواهیم کرد.

 

  • استاد رضا اربابیان مؤلف کتاب‌های منتشر شده در خانه زیست‌شناسی ایران، تدریس زیست در برنامه‌های تلویزیونی، طراح سؤالات درس زیست‌شناسی در کنکور‌های آزمایشی
  • استاد همایونی نویسنده کتاب اگر من طراح بودم خیلی سبز
  • استاد آرامفر
  • استاد مهرداد عالی‌پور
  • استاد عمارلو

کلام آخر

درس زیست مهم‌ترین درس برای دانش‌آموزان رشته تجربی به‌حساب می‌آید. از سویی دیگر رقابت شدیدی که در این رشته وجود دارد کار را برای دانش‌آموزان این رشته بسیار سخت کرده است. طراحان کنکور نیز روزبه‌روز سطح سؤالات دروس تخصصی و به‌ویژه دروس رتبه‌سازی مانند زیست را بالاتر برده و سؤالات سخت‌تری طراحی می‌کنند. مجموع این اتفاقات موجب شده تا ترس دانش‌آموزان از دروس تخصصی و به‌ویژه زیست بیشتر از گذشته باشد.

بسیاری از دانش‌آموزان علی‌رغم تسلط به کتب درسی و زدن تست‌های مکرر نمی‌توانند درصد خوبی در درس زیست به دست آورند و این موضوع منجر به احساس ناامیدی در دانش‌آموز می‌شود. اما داشتن یک دبیر زیست‌شناسی خوب که بتواند مسیر را برای دانش‌آموز روشن کند، جزء ضروریات تحصیلی هر فردی به‌حساب می‌آید. اما کدام دبیر زیست را انتخاب کنیم؟ هنگام انتخاب دبیر به کدام ویژگی او توجه زیادی داشته باشیم؟ در این مقاله به‌تفصیل راجع به انتخاب یک دبیر زیست خوب و باتجربه اشاره کردیم. با کمک راهنمایی‌های آورده شده می‌توانید یک دبیر زیست خوب انتخاب کرده و درصد بالایی در درس زیست کسب کنید.

منبع: بهترین اساتید زیست کنکور ایران | بهترین اساتید زیست کنکور (karnamekherad.com)